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우리는 각자 자성불(自性佛)을 모시고 있다.
어찌 솟아날 구멍이 없다고 하겠는가.

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13집 참회와 회과를 통해 본 중국불교/손진(정완, 동국대 불교학과 조교수)2024.08.13집(515-553)

손진(정완, 동국대 불교학과 조교수)

본문

초록

불교에서는 ‘참회’와 ‘회과’와 같이 자신의 허물을 뉘우치는 의례가 존재한다. 대승불교에서는 참회를 주로 여러 부처에 대해 행하게 되었고, 중국에서는 도안道安(312~385)이 처음으로 「승니규범僧尼規範」 중에 ‘포살차사회과등법布薩差使悔過等法’을 정하였다.

참회∙회과는 보살계와 연결되어 중요한 의식으로 자리잡았다. 인도 초기불교에서 참회는 주로 개인의 죄과를 없애는 데 초점을 맞췄다.

그러나 중국에서는 현세이익을 가져다주는 의례로 받아들여졌으며, 참회를 통해 재앙을 막고 국가의 안녕을 도모했다.

예를 들어, 동진 시기의 황제는 참회를 통해 요성을 물리쳤다고 한다. 이는 천인상관설에 근거한 것으로, 군주의 악덕이 국가의 재이를 초래한다고 여겼기 때문이다.

중국에서는 참회의 의례가 정비되었고, 예찬과 발원을 포함한 다양한 참법이 생겨났다. 이 참법들은 중국뿐 아니라 한국과 일본에서도 현세이익을 가져오는 의례로 받아들여졌다. 불교의 참회와 회과는 범죄를 제거하고 현세적 희구를 만족시키는 의례로 발전했다.

이와 같이 불교의 참회와 회과는 인도에서 시작되었으나, 동아시아에서 재이사상과 결합하면서 현세이익을 가져오는 주술적 성격을 띠게 되었다.

이는 각국의 문화와 습속에 맞춰 변화된 것이다. 동아시아에서는 참회와 회과가 재앙을 막고 죄를 멸하는 의례로 확산되었고, 이는 현대에도 여전히 지속되고 있다.



In Buddhism, there are rituals for repenting of one's misdeeds: "the ritual of repentance" and "ritual of confession."

In Mahayana Buddhism, repentance is mainly performed to various buddhas, and in China, Daoan (312-385) first established the "Confessional Rituals on Uposatha (布薩差使悔過等法)" in his writing Regulations for Monks and Nuns (僧尼規範).

Repentance and the confession of transgressions became important rituals connected to the Bodhisattva Precepts.

In early Indian Buddhism, repentance mainly focused on eliminating individual sins.

However, in China, repentance was accepted as a ritual to bring about worldly benefits, and also to prevent disasters and promote national well-being.

For example, it is said that one emperor of the Eastern Jin Dynasty had offered repentance to overcome the influence of an "evil star," which suddenly appeared one day.

This belief is based on the theory that man and heaven are interrelated, and that the wickedness of the ruler brings about national disasters.

In China, the ritual of repentance was consolidated, and various forms of this ritual were established, including rituals of veneration and vows.

These rituals were accepted not only in China but also in Korea and Japan as rites that benefit one in this world.

Buddhist rituals of repentance and confession also developed into rituals that expunged one's crimes and fulfilled one's worldly desires.

Buddhist rituals of repentance and confession originated in India, but in East Asia, combined with the idea that disasters were caused by human misdeeds, they took on the magical character of benefiting one in this world.

This change happened in accordance with the culture and customs of each country.

In East Asia, rituals of repentance and confession became rituals that prevent disaster and expunge sin, a belief that persists to this day.


목차

I. 들어가는 말
II. 계율의 회과법
III. 중국의 참회법에 대하여
IV. 남북조시대의 참회・회과 1. 출삼장기집
2. 광홍명집
3. 정주자정행법문
V. 결론
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