유식관법과 한마음 주인공 관법의 비교 고찰 / 안유숙(동국대) 2020.08. 5집(45-83) > 논문 다운로드

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우리는 각자 자성불(自性佛)을 모시고 있다.
어찌 솟아날 구멍이 없다고 하겠는가.

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5집 유식관법과 한마음 주인공 관법의 비교 고찰 / 안유숙(동국대) 2020.08. 5집(45-83)

안유숙(동국대) 2020.08. 5집(45-83)

본문

초록

유가행파의 수행은 기본적으로 사마타와 위빠사나행을 통해서 이루어진다. 유가행의 ‘유식’관법은 마음 안에 현현한 영상이 오직 표상임을 자각하고, 나아가 사마타와 위빠사나가 함께 이루어진 심일경성 가운데 진여의 성품을 관하여 궁극에는 구경을 성취하는 것이라 할 수 있다. 유가행의 계위는 자리이타의 대승적 관점에서 삼승三乘을 포섭하며, 자량위∙가행위∙견도위∙수도위∙구경위로 나뉜다.

대행선사는 참 나로서의 주인공을 진여, 불성, 본래면목 등의 용어와 동일한 의미로 사용하며, 한마음 주인공 관법을 ‘1단계 나를 버려서 나를 얻는 소식’, ‘2단계 나와 더불어 일체를 얻는 소식’, ‘3단계 나와 더불어 일체를 버려서 일체를 얻는 소식’으로 구분한다. 대행선사의 관법은 자신의 보리와 열반뿐만 아니라 공생共生∙공심共心∙공용共用∙공체共體∙공식共食이라는 무심無心의 보살행으로 귀결되고 있기 때문에 초기 유가행 유식관법에서 지향하는 바와 유사한 측면들이 발견된다. 비록 초기 유가행 유식관법과 한마음 주인공 관법이 명료하게 연결되지 않지만, 유가5위의 자량∙가행∙견도 중 견도는 대행선사의 1단계 주인공 관법과, 수도는 2단계 주인공 관법과, 구경위는 3단계 주인공 관법과 배대하며 대행선사의 주인공 관법을 조명한다.




The practice of early Yogācāra basically involves the contemplation methods of śamatha (止 transliterated as 奢摩他) and vipaśyanā (觀 transliterated as 毘婆舍那). It is the contemplation method of 'representation-only' (or consciousness-only 唯識). This practice focuses on observing images that surface in our mind. In this practice, the observation (or contemplation) is only possible through the one-pointedness of the mind (心一境性 Skt.cittaikāgratā: meditative concentration; fixing oneʼs mind on one object.) where both śamatha and vipaśyanā united. Here we can observe the True Suchness (眞如 Tathatā) and ultimately attain Buddha-hood.

The distinct stages of Yogâcāra practice accommodate the three vehicles (三乘: śrāvaka 聲聞, pratyekabuddha 緣覺 and bodhisattva 菩薩) in terms of Mahāyāna‘s spirit, "improving oneself and bringing benefit to others (自利利他). Furthermore, these stages are divided into five sub-stages as follows:

1. the stage of preparation (資糧位), 2. the stage of application (加行位), 3. the stage of proficiency (通達位), 4. the stage of practice (修習位) and 5. the stage of completion (究竟位).

Daehaeng's Juingong (主人公) thought is based on the Buddhist traditional central doctrine of True suchness (眞如), Buddha's nature (佛性), and Original true self (本來面目). Thus, Juningong is our true nature, our true essence and the master within that is always changing and manifesting, without a fixed form or shape. Juingong meditation focuses on faith, selflessness and observation or contempla-tion. That is the way to discover your true self. So, first of all "I" must die. The practice of Juingong is divided into three stages. The first stage is to abandon the concept of self. The habits and thoughts of "I", "me", and "mine" still remain. So the second stage is to get everything that includes the true self. The third stage is to throw everything I got. At this stage, you will be able to manifest such that "you" become "me" and "I" become "you".

If we compare the contemplation methods between the two practices, the stage of accumulation (資糧位 Saṃhāra-mārga), preparation (加行位 Prayoga-mārga) and insight (通達位 Darśana-mārga) of Yogācāra's Five Stages can be found in the first stage of Daehaeng's Juingong Thought the path of cultivation (修習位 Bhāvanā-mārga) is found in the second stage, and the path of consummation (究竟位 Niṣṭā-mārga) is found in the third stage.


목차

Ⅰ. 들어가는 글
Ⅱ. 유가행 유식관법과 한마음 주인공 관법의 특징
1. 유가행 유식관법
2. 한마음 주인공 관법
Ⅲ. 유식관법과 3단계 주인공 관법의 비교
1. 유식관법과 1단계의 주인공 관법 : 참 나의 발견
2. 유식관법과 2단계의 주인공 관법 : 나와 더불어 일체를 버려서 일체를 얻는 소식
3. 유식관법과 3단계의 주인공 관법 : 모두와 하나됨
Ⅳ. 나오는 글
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