지눌의 삼문수행체계에 나타난 돈오점수론의 선교일치적 특성/김태수(대진대 대순사상학술원 연구교수)2024.08.13집(235-278) > 논문 다운로드

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우리는 각자 자성불(自性佛)을 모시고 있다.
어찌 솟아날 구멍이 없다고 하겠는가.

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13집 지눌의 삼문수행체계에 나타난 돈오점수론의 선교일치적 특성/김태수(대진대 대순사상학술원 연구교수)2024.08.13집(235-2…

김태수(대진대 대순사상학술원 연구교수)

본문

초록

지눌(知訥)의 선교일치론(禪敎一致論)은 그의 교학과 수증론을 일관하는 특징인 돈오점수론을 중심으로 전개된다.
성적등지문에서 강조되는 ‘점수’ 개념은 그 기초가 되는 돈오와 함께 원돈신해문 및 간화경절문의 이론적 토대로서, 돈오 이후의 수행인 자성정혜와 수상정혜로 전개된다.
본고는 지눌이 돈오가 가능한 근거로 제시한 공적영지 개념을 삼승론과 일승론의 입장에서, 각각 보살도 수행과 십신 계위의 ‘초발심 ≡정각’ 논의로 전개한 후, 이를 선적인 자심(自心) 논의로 회통적으로 연계시킨 것으로 보았다.
특히, 삼승론의 시각에서 돈오의 내용인 공적영지를 지해가 아닌, 공성과 해탈적 경지에 근거한 무분별지의 맥락에서 논의했다.
또한, 돈오로써 진행되는 자성정혜와 수상정혜를 깨달음과 동시에 자성의 체와 용에 따라 전개되는 차별지의 맥락에서 고찰했다.
나아가 보살도로써 깨달음의 행을 원만하게 하는 점수의 특성에 주목했다.

돈점논쟁과 관련하여, 지눌의 삼문 수행체계에서의 자심은 보광명지에서 출발하되, 이미 자타 및 범성(凡聖)불이의 진여심에 부합하는 성품을 내포하고 있는 것으로 보았다.
따라서 무루지인 불지에 도달하지 않은 한, 무공용의 공용을 이룬 제8 부동지를 성취했다 하더라도 지속적인 점수가 필요한 것으로 해석했다.
또한 삼문수행론은 자심의 경지에서 무명과 지혜를 관통하는 성기에 입각하되 연기를 포섭하고, 선에 입각하되 교를 회통하는 선교일치적 특성을 갖는 것으로 보았다.
나아가 선의 입장에서 삼승과 일승, 돈교와 원교, 화엄과 보살도를 아우르며 모든 논의를 회통하는 체계의 일관성과 독창성을 강조했다.



Jinul’s theory of Seon-Doctrinal Unity is developed primarily through his Theory of Sudden Enlightenment and Gradual Cultivation, which is a characteristic feature that consistently integrates his doctrinal studies and practice theory.
In the context of the Three Gates of Practice, the concept of ‘Gradual Cultivation’ emphasized in the ‘Gate of Equal Maintenance of Alertness and Quiescence’ serves as the theoretical basis of the ‘Gate of Sudden and Perfect Faith and Understanding’, and the ‘Gate of The Path of Direct Cutting by Observing the Key Phrase’.
This study examines Jinul’s concept of ‘Void and Calm Numinous Awareness’ as the content of sudden enlightenment from the perspectives of the Three Vehicles and the One Vehicle, linking it to the Bodhisattva path and the initial awakening in the Ten Faiths stages.

Furthermore, Jinul discusses Sudden Enlightenment based on the concept of ‘Void and Calm Numinous Awareness’ not as intellectual understanding but as non-discriminative wisdom grounded in emptiness and liberation.
He presents the cultivation of ‘Self-nature Concentration and Wisdom’, and ‘Investigative Concentration and Wisdom’ through Sudden Enlightenment in the context of differentiating cognition, emphasizing their development according to the essence and function of the self-nature.
Additionally, he highlights the characteristics of gradual cultivation that perfect the practice of enlightenment through the Bodhisattva path.

Regarding the Sudden and Gradual debate, Jinul’s Three Gates of Practice system starts from the luminous mind of universal illumination, encompassing the nature that aligns with the true mind of non-duality between self and others, and between ordinary beings and sages.
Therefore, even upon attaining the eighth stage of immovable wisdom, continuous gradual cultivation remains necessary until one reaches the wisdom of the Buddha.
Jinul’s Three Gates of Practice system demonstrates the characteristics of Seon-Doctrinal Unity by encompassing both ignorance and wisdom within the realm of the ‘arising from the self-nature’, beginning from the stage of self-mind.
This system integrates dependent origination and harmonizes doctrinal teachings with Seon practice.
Moreover, from the perspective of Seon, Jinul’s system consistently and uniquely integrates the Three Vehicles and the One Vehicle, Sudden and Complete teachings, Huayan and the Bodhisattva path, providing a coherent framework for all discourses.


목차

I. 들어가며
II. 삼문수행에 나타난 돈오점수 사상과 선교일치론
1. 성적등지문에 나타난 정혜쌍수와 선교일치적 특성
2. 원돈신해문에 나타난 선교일치론
3. 간화경절문에 나타난 선교일치적 특성
III. 선교일치론으로 본 삼문 간의 관계 IV. 나가며
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