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The Center for Daehaeng-Seon Studies

우리는 각자 자성불(自性佛)을 모시고 있다.
어찌 솟아날 구멍이 없다고 하겠는가.

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3집 한국 선종사에서 대행선의 가치 / 오경후(동국대) 2019.08. 3집(165-196)

오경후(동국대) 2019.08. 3집(165-196)

본문

초록

묘공 대행의 선사상은 그의 삶과 자신의 철학적 의문에서 비롯되었다. 그는 일제강점기, 해방, 한국전쟁이라는 한국 현대 격동기를 살아오면서 자신의 사상과 수행을 형성하고 완성하였다. 그는 자연과 생명의 실상을 끊임없이 관찰하였다. 본래성불을 완전히 믿고 내면의 소리가 회복되면서 완전한 깨침에 이르렀다. 이와 같은 대행의 본래성불이나 한암․탄허와의 인연 등에서 나타난 다양한 면모는 전통 선불교에 연원을 두고 있거나 유사성을 지니고 있다. 그러나 대행은 홀로 수행하여 깨침을 경험하였다. 이것은 한국 승가의 전형적인 모습과는 거리가 멀다. 산중고행을 통해 깨달음을 증득하고 산속의 자연과 뭇짐승을 통해 둘이 아님을 체험한 것이다. ‘한마음’과 ‘주인공’, 그리고 실천원리인 ‘오공’의식은 대행사상의 특징이자 독자성이다. 이와 같은 사상과 수행의 완성은 대중포교로 이어졌다. 대중포교는 한국불교를 오랫동안 지배하고 있었던 비불교적인 모습을 청산하는 것이기도 하였다. 대행은 자신이 객체가 아닌 주체임을 끊임없이 강조했다. 결국 대행선은 한국 현대불교의 또 다른 정체성이자 독자성이다.



The Seon thought of Ven. Myogong Daehaeng originated from her own life experiences and her own philosophical questions. Ven. Daehaeng developed and cultivated her own ideas and practiced them after having survived the oppression of the Japanese colonial period, liberation from Japan, and the Korean War. Throughout her life, Ven. Daehaeng constantly observed the realities of nature and life. During her solo practice in the mountains, her inner voice brought her to the realization that all sentient beings are inherently buddhas just as they are. For her, enlightenment is nothing more than the realization of this truth, and eventually she attained ultimate enlightenment. Her realization of her own inherent Buddhahood and her distinct thoughts manifested in her relationships with Ven. Han-am and Tanheo, which were similar to the tradition of Korean Seon Buddhism. However, Ven. Daehaeng attained enlightenment by practicing alone without a teacher. This is far different from the typical Korean Buddhist tradition. During her solo practice in the mountains, she realized that "all is one". All sentient beings in nature are originally and inherently buddhas just as they are. They are all inter-connected and dependent on one another. Her ideas of 'Hanmaeum (One mind)', 'Juingong (True self)', and 'Ogong (Five Sharings)', and her principle of practice are unique to Daehaeng's Seon thought and reflect her independent nature. The refinement of these ideas and practices led to the wider dissemination of Buddhism among the public. This broad dissemination also led to the elimination of native shamanistic Buddhism which had dominated Korean Buddhism for a long time. Ven. Daehaeng constantly emphasized the true self as an independent entity in her practice. In short, Daehaeng Seon is another original form of modern Korean Buddhism.


목차

Ⅰ. 들어가는 글
Ⅱ. 대행선의 전통성
Ⅲ. 대행선의 독자성
Ⅳ. 현대불교에서 대행선의 가치
Ⅴ. 나오는 글
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