한국 비구니 승가의 현황과 미래 방향 / 김응철(중앙승가대) 2022.08. 9집(11-54) > 논문 다운로드

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우리는 각자 자성불(自性佛)을 모시고 있다.
어찌 솟아날 구멍이 없다고 하겠는가.

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9집 한국 비구니 승가의 현황과 미래 방향 / 김응철(중앙승가대) 2022.08. 9집(11-54)

김응철(중앙승가대) 2022.08. 9집(11-54) 10.23217/jhms.9.1.202208.001

본문

초록

본 연구는 한국 비구니 승가의 과거의 역사를 간략하게 분석하면서 현재 어떤 모습으로 운영되고 있는지 현황을 점검하였다. 그리고 현재 직면하고 있는 문제와 과제를 도출하여 이를 바탕으로 한국 비구니 승가의 향후 발전 방향을 제시해 보고자 하였다.

삼국시대에 불교가 유입되면서 비구니 승가는 출발하였으나 시대적 상황 때문에 왕족이나 귀족 출가에 머물렀다. 이러한 전통은 고려시대에도 계속되었고, 조선시대에 와서는 비구니 출가가 법으로 금해지는 탄압을 받기도 하였다. 그렇지만 조선시대에 형성된 사승방은 비구니 스님들이 어려운 수행환경을 극복할 수 있는 원동력이 되었다. 광복 이후 비구니 출가자가 증가하면서 강원 등 승가교육은 선원과 같은 수행처 확보에 심혈을 기울였다. 이러한 노력에 힘입어 현재는 전국비구니회를 중심으로 전국의 사찰에서 여러 가지 활동을 전개하고 있다.

그러나 현재 한국의 비구니 승가는 저출산 고령화의 영향으로 인해 출가자가 급감하고 있으며 기존 스님들의 노령화가 가속화되고 있다. 이러한 문제는 소수 엘리트 출가자를 중심으로 해결방안을 찾아야 한다. 또한 이미 출가한 스님들의 수행과 교육, 생활안정 등을 위한 지원책이 요구되고 있다. 비구니 사찰의 효과적인 운영을 위해서는 청룡사, 청량사, 미타사, 보문사 등과 같은 사승방의 운영체계를 분석하고 그 장점을 활용할 필요가 있다.




This study performed a simple analysis of the past history of the Korean bhikkhuni sangha (female monastic community), and examined how it operates today. I wanted to identify the issues it faces today and possible future tasks. Then based on these findings I wanted to present a possible future course of action for its development.

When Buddhism was first introduced to Korea during the Three Kingdoms era, the Korean bhikkhuni sangha also began, but due to social norms at that time, monastic life for women was usually limited to royalty and nobility. This tradition continued into the Goryeo era too, but in the Joseon era, the situation worsened because women were prohibited by law from being ordained. However, four bhikkhuni temples (saseungbang) established in the Joseon era provided a driving force for bhikkhunis to overcome this oppressive environment toward Buddhist practice. Korea’s liberation from Japan in 1945 saw an increase of bhikkhunis, and the Korean bhikkhuni sangha put in concerted effort to secure more monastic educational facilities like lecture halls, Seon halls and other practice facilities. Through these efforts, Korean bhikkhunis today perform a variety of activities at temples nationwide with the National Bhikkhuni Association at the center.

However, the Korean bhikkhuni sangha today is experiencing a rapid decline in the number of aspirants due to Korea’s falling birth rate and the aging of Korean society. These issues should be resolved by concentrating on attracting an elite minority to become bhikkhunis. In addition, today’s bhikkhuni community needs supportive measures in terms of their practice and education, as well as stability in their lives. To operate bhikkhuni temples more effectively, the operations of the four Joseon-era bhikkhuni temples (Cheongnyongsa, Cheongnyangsa, Mitasa, & Bomunsa) need to be analyzed, and their strong points utilized.


KEYWORDS

bhikkhuni, National Bhikkhuni Association, Pure Acts Temple (Jeongeobwon), four bhikkhuni temples (saseungbang), welfare of the monastic community, culture of monastic renunciation, Bomun Order, Hanmaum Seon Center, Jinkwansa Temple, Sinheungsa Temple in Hwaseong


목차

Ⅰ. 서언
Ⅱ. 한국 비구니 승가의 변천 과정
Ⅲ. 현대 한국 비구니 승가의 현황과 활동 실태
Ⅳ. 한국 비구니 승가의 과제와 미래 방향
1. 한국 비구니 승가의 과제
2. 비구니 승가 발전을 위한 방향 모색
Ⅴ. 결 어
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