대행선관법의 체계에 대한 고찰(2) / 이상호(대행선연구원) 2020.02. 4집(261-301) > 논문 다운로드

The Center for Daehaeng-Seon Studies

우리는 각자 자성불(自性佛)을 모시고 있다.
어찌 솟아날 구멍이 없다고 하겠는가.

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4집 대행선관법의 체계에 대한 고찰(2) / 이상호(대행선연구원) 2020.02. 4집(261-301)

이상호(대행선연구원) 2020.02. 4집(261-301)

본문

초록

본 연구는 현재까지 학계에서 소개된 대행선大行禪의 관법을 체계적으로 정리한 글이다. 이미 알려져 있는 ‘주인공관법’과 함께 새롭게 주장되고 있는 증명관 및 놓는 관, 둘 아닌 관, 일심관一心觀, 무심관無心觀 등을 대상으로 삼아 전체적으로 조망하였다. 특히 본 연구에서 놓는 관, 둘 아닌 관, 일심관一心觀, 무심관無心觀 등을 사심관법四心觀法이라고 이름을 붙이고 이를 중심으로 기술한다.

위의 관법들을 종합적으로 요약하여 정리하면, 대행선관법은 전체적으로 ‘3관법三觀法, 6관六觀, 11요소十一要素, 7단계七段階, 3오三悟’로 그 체계를 세울 수 있다. 이 관법 체계는 대행선관법을 체계화시키기 위한 가설이므로 이 연구결과에 얽매일 필요 없이 다른 관점에서 의견을 제시할 수 있을 것이다. 다만, 각각의 관법 수행을 통해서 일상생활의 영위와 ‘주인공발현主人空發顯’이라는 증명, 일체불이一切不二 및 나툼 등 세 번의 죽음과 깨달음은 분명한 목표가 되어야 한다. 이에 따라 대행선의 수증관修證觀은 6관 수행과 7단계를 거치면서 동시에 세 번의 깨달음에 이르는 것이라고 할 수 있다.

위와 같이 대행선관법에 대한 논의를 중심으로 대행선을 정의해보면, 대행선이란 일상생활 속에서 자기성찰을 계기로 주인공관법을 접하면서 생활 경계를 수행의 대상으로 삼아 주인공발현을 목적으로 삼거나 또는 주인공발현 그 자체를 주요 목적으로 삼아서 증명을 도모하는 증명관, 그리고 증명 또는 견성한 후 보다 높은 단계로 진입하기 위한 사심관법 등을 통해서 일체불이와 나툼의 무심법행無心法行을 실천하는 선禪 수행법이라고 할 수 있다.



This study is a systematic compilation of Daehaeng-Seon’s contemplation method (大行禪觀法) as it is understood by the academic community up till now. We already have a comprehensive understanding of Ven. Daehaeng’s ‘juingong  contemplation method’ (主人空觀法 one's own pristine inner-self or self-nature contemplation method), the more recent ‘verification contemplation method’ (證明觀), and the ‘four minds contemplation method (四心觀法) which include: non-attached observation meditation, non-duality observation meditation (不二觀), single-minded observation meditation (一心觀), and non-thought observation meditation (無心觀)’. Especially, I emphasize the ‘four minds contemplation method’ in this paper and explain it in detail.

To briefly summarize, Daehaeng-Seon’s contemplation method can be categorized as follows: the three contemplations method (三觀法), six observations meditation (六觀), the eleven elements (十一要素), the seven stages (七段階), and the three enlightenments (三悟). However, it is not necessary to be bound by these categories. Through the three contemplations method (三觀法), the existence of everyday life and three deaths and enlightenments should be a clear goal. Three deaths and enlightenments include the verification (證明) of juingong manifestation (主人空發現), all non-duality (一切不二) and actualization, In other words, Daehaeng-seon‘s ‘cultivation and realization observation’ (修證觀) is accomplished through ‘six observations meditation’ and ‘the seven stages’ which leads to the ‘three enlightenments’.

Based on the above discussion, Daehaeng-seon can be defined as a method of self-examination to be applied in everyday life. It uses the juingong contemplation method (主人空觀法) as the object of practice and demonstrates proof of ‘juingong manifestation’ (主人空發現 the manifestation of one's own pristine inner-self or self-nature; the old master, the overall controller, the governor of self; mind is the master of self, our original face). Accordingly, Daehaeng-seon is a method of Seon which practices the ‘actualization of Dharmas of mindlessness (無心法行)’ to enter a stage of Buddhahood.


목차

Ⅰ. 서론
Ⅱ. 사심관법四心觀法
1. 사심관법의 내적 전개 과정
2. 사심관법의 외적 전개 과정
Ⅲ. 대행선관법의 분류 체계
Ⅳ. 결론
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