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어찌 솟아날 구멍이 없다고 하겠는가.

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8집 근∙현대 불교계의 한국 선종사 인식과 논의/김경집(한국전통문화대) 2022.02. 8집(243-278)

김경집(한국전통문화대) 2022.02. 8집(243-278) 10.23217/jhms.8.1.202202.007

본문

초록

한국불교 선종의 명칭은 조계종이었으나 세종 때 선교양종으로,명종 20년(1565) 이후 이마저 사라져 무종파 시대를 지냈다. 그런

상황이었지만 불교계는 태고 보우를 종조로 하고 그 법통을 계승했다는선종 의식이 지배적이었다. 그런 인식이 사회적으로 대두된 것은 근대

였다. 원종이 일본불교와 불평등한 연합을 추진하자 이를 반대하며등장한 임제종은 한국불교 선종의 전통은 임제선을 계승한 태고 보우와

그 법통에 있다고 하였다. 이 주장은 뒤에 도의종조설이 대두되면서많은 논의를 이어갔다. 그러나 1929년 조선불교선교양종의 종헌, 1935

년 조선불교선종의 종규에 태고종조설이 반영되며 일단락되었다.

태고종조설은 역사성과 상징성을 가졌으나 선종의 시작이 고려말로 한정되는 한계가 있었다. 그러자 다시 선종의 시작은 신라 말 도의국사

이며 고려 중엽 조계종이 설립되었고 그것을 발전시킨 것이 보조국사라는 견해가 대두되었다. 이를 계기로 한국 선종사에 대한 논의가 다시

전개되었다. 1941년 11월 조선불교조계종이 설립되면서 선종의 명칭을 회복하고 그 연원을 고려 중기까지 확대하였다. 그러나 태고 보우를

종조로 함으로써 신라시대 시작된 선종사 전체를 아우르지 못했다.

다시 도의종조설과 보조국사의 선법 계승에 관한 논의가 일어났지만개정되지 못했다.

정화운동 시작 무렵인 1954년 조계종이 세워지고 종헌에 종조 도의국사, 중천조 보조국사, 그리고 중흥조 태고 보우로 정하면서 한국불교

선종사 윤곽이 잡혔다. 1962년 설립된 대한불교조계종 역시 이 법통을 계승하면서 신라시대까지 소급된 종조와 법통이 정리된 한국 선종사가

확립되었다.




The Seon School of Korean Buddhism was originally named the Jogye Order (Jogyejong), but during the reign of Joseon’s

King Sejong, all Buddhist orders were divided into two groups: the Seon School (Seonjong) and Doctrinal School (Gyojong).

After 1565, even these two schools disappeared, and for a time, Korea had no distinct Buddhist orders. Even in those harsh conditions, most monastics in the Joseon era thought the Joseon

Buddhist community considered Taego Bou as its founder, a monk whose Dharma lineage had been passed on by generations of monastics.

This perception emerged as a social issue in modern Korea.

When a monk named Wonjong pursued a questionable alliance with Japanese Buddhism, the Imje Order (Imjejong) came out

against it, contending that the Korean Seon School tradition followed Taego Bou, and his Dharma tradition had inherited

the Seon (Chan/Zen) lineage of Imje (Linji/Rinzai). The Imje Order’s opposition was later met with scores of discussions when

the argument emerged that Doui was the founder of Korean Seon. However, arguments eventually came to a close when

the new constitution established by the Seon-Doctrinal Schools of Joseon Buddhism proclaimed Taego Bou as their founder

in 1929; and in 1935 the religious constitution of the Seon School of Joseon Buddhism again proclaimed Taego Bou as its founder.

Although having Taego Bou as its founder gave the Order a sense of history and a symbolic victory, it had a drawback

in that it limited the beginning of the Seon School to the late Goryeo era. Then the argument emerged that the Seon School

was begun by State Preceptor Doui in late Silla, and that the Jogye Order was established in the mid-Goryeo era and was

further developed by State Preceptor Bojo. This spurred renewed discussion about the history of the Seon School in Korea.

In November 1940 when the Jogye Order of Joseon Buddhism was established, the Seon School restored its original name

“Jogyejong,” and expanded its beginning to the mid-Goryeo era. However, by establishing Taego Bou as its founder, the

Order did not embrace the whole history of the Seon School which actually began in the Silla era. The discussion arose again

about Doui as its founder, and the inheritance of Seon Dharma by State Preceptor Bojo, but all of these fell short of quelling

the dispute.

Around 1954 when Korean Buddhism’s “Purification Movement” was about to begin, the religious constitution of

the Jogye Order reframed the history of Korea’s Seon School278 한마음연구 제8집 by claiming State Preceptor Doui as its founding patriarch

(jongjo), State Preceptor Bojo as the patriarch who re-illuminated its principal tenets (jungcheonjo), and Taego Bou as the

revival patriarch (Jungheungjo). The Jogye Order of Korean Buddhism—established in 1962—also inherited this Dharma

tradition, and the question of Korea’s Seon School history was finally settled by claiming its origin and lineage dated back to

the Silla era.

KEYWORDS

Wonjong, Imje Order, Seon School of Joseon, Seon-Doctrinal Schools of Joseon Buddhism, Seon School of Joseon Buddhism,

Jogye Order of Joseon Buddhism, Jogye Order of Korean Buddhism


목차

Ⅰ. 서언
Ⅱ. 선종과 종조에 대한 인식과 논의
1. 선종에 대한 인식과 활동
2. 종조설의 논의와 종명의 변화
Ⅲ. 선종의 명칭 복원과 법통 정립
1. 조계종 복원과 禪宗史 확대
2. 현대불교의 종조와 법통 정립
Ⅳ. 결어
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