6집 대행스님의 정토관 / 조준호(한국외국어대) 2021.02. 6집(55-91)
조준호(한국외국어대) 2021.02. 6집(55-91)
본문
초록
본고는 대행의 정토관을 논의하였다. 불교의 정토설은 지금 여기서 가능하다는 차방정토설이 있고, 죽은 후의 내생에서 가능하다는 타방정토설이 있다. 또한 유심정토설唯心淨土說도 제시되었다. 이러한 점에서 대행의 정토관은 무엇인가? 대행의 정토관은 어떠한 불교 전통에 서 있는가? 결론적으로 대행의 정토관은 분명한 유심정토관이다. 죽고 난 후에 가능하다는 타방정토관에 매달리는 태도를 적극적으로 비판한다. 이 같은 맥락에서 기복신앙과 타력신앙을 비판했다. 반대로 지금 여기에서의 자력수행으로 철저한 차방정토를 역설한다. 즉 ‘지금 여기’의 정토관이다. 이 점에 있어 철저한 차방정토와 현세정토관을 보여준다.
이러한 대행의 정토관은 유마경 의 유심정토관에 근거한다. 더 나아가 동아시아의 혜능 계통에서 타방정토를 부인했던 선종 맥락과 맞닿아 있다. 대행의 한마음은 혜능의 자성의 다른 말로서 선불교 전통에서 곧잘 사용하는 ‘유심정토 자성미타’의 맥락과 통해 있다. 내 마음이 아미타불이고 한마음이 아미타불이라는 의미이다. 그렇기 때문에 대행은 자성미타의 다른 말인 ‘자성불’이나 ‘본존불’이라는 용어를 빈번하게 사용한다. 즉 타방정토를 부정하고 차방의 유심정토만을 인정하고 강조한다. 이러한 점에서 대행의 정토관은 대승불교의 유심정토관과 선종 입장의 차방정토관에 있다고 할 수 있다.
대행은 차방정토와 타방정토 그리고 유심정토 등을 동시에 절충하거나 인정하려는 입장도 아니다. 이러한 대행의 정토관은 한마음은 주인공 자리를 벗어나지 않는 철저한 주체사상이다. 여기에는 어떠한 타력의 구원도 들어 설 수 없다. 이를 한마음정토사상이라고 이름할 수도 있을 것이다.
There are several Buddhist teachings on the Pure Land. One is the basic traditional concept of the “Distant Pure Land” (他方淨土) where practitioners go after death. Another is the “Mind Only Pure Land” (唯心淨土) which is an especially popular and important concept in East Asia’s Mahayana Buddhism. It is represented by the statement: "I am Amitâbha, only mind, the Pure Land (己身彌陀唯心淨土)".
It implies that all things are but the one Mind, so that outside of beings that already exist, there is no Buddha and no Pure Land. Thus, Amitâbha is the Amitâbha within, and the Pure Land is the Pure Land of the mind. It is an expression of Buddhist cosmology; in other words “all is Buddha and Buddha is all.” Then what is Daehaeng Sunim’s concept of the Pure Land?
Her concept of the Pure Land is definitely the Mind Only Pure Land. Master Daehaeng did not believe in a Distant Pure Land where practitioners went after death; she emphasized that the Pure Land exists only within this present mind. She criticized the concept of re-birth after death through the intervention of divine beings and religious devotion for the sake of attaining future good fortune. She strongly emphasized attaining the Pure Land in this present life through one’s own efforts “here and now". In other words, in this world there is only the Pure Land of the One Mind.
Therefore, in her teachings the Pure Land is regarded as synonymous with her concept of ”Hanmaum“ (One Mind). This view is also advocated by the Southern Chan sect in China that led to the development of the concept of Hanmaum. Accordingly, it is also called the "Hanmaum Pure Land".
[Key words]
Daehaeng Sunim, the Pure Land, the Distant Pure Land, the Mind Only Pure Land, Self-nature Buddha, Hanmaum (One Mind), Hanmaum Community, Self-power, Faith in Other-power, Religious Devotion for the Sake of Good Fortune.
목차
Ⅰ. 들어가는 말Ⅱ. 정토의 개념과 종류
1. 정토의 개념
2. 정토의 종류
Ⅲ. 대행의 정토관
1. 기복신앙과 타방정토의 비판
2. 한마음의 유심정토관
3. 한마음 정토관의 사상적 배경
Ⅳ. 마치는 말